120 SQUADRON
Link naar foto's 120Sq
Link naar Squadron dagboeken
Het 120Sq zette de tradities voort van 120Sq Netherlands East Indies (NEI) van de Militaire Luchtvaart van het Koninklijke Nederlands-Indische Leger (ML-KNIL). Dit squadron werd op 10 december 1943 opgericht te Canberra (Australië) en viel onder operationeel commando van de Royal Australian Air Force. Het squadron vloog tussen 1943 en 1945 operationele missies vanuit Australië tegen de Japanse strijdkrachten en werd later tot 1950 ingezet tijdens de Politionele Acties. 120Sq was uitgerust met de P-40N 'Kittyhawk' jager.
120Sq werd op 1 augustus 1959 geformeerd als C-squadron van 1GGW te Fort Bliss (USA) onder commando van Kap van Loon. In september 1959 werd de opleiding van het personeel van 120Sq afgesloten met het afvuren van twee NIKE Ajax en één NIKE Hercules missiles. De eerste NIKE Ajax werd afgevuurd door de Chef van de Luchtmachtstaf, Lt-gen Schaper RMWO. Het personeel keerde daarop terug naar Nederland en werd ondergebracht op Kamp Holterbroek te Eibergen, waarbij het squadron op 1 november 1959 formeel werd opgericht. In april 1960 vertrok het squadron naar Rheine waar het werd gelegerd in de Damloup Kaserne. Hier kon echter nauwelijks geoefend worden. Daarom verplaatste het vuurleidingsdeel in september 1962 naar Vörden, waar de vuurleiding van het C-squadron met het lanceerdeel van het daar gestationeerde A-squadron kon oefenen. Oorspronkelijk was voorzien dat het squadron haar operationele stellingen zou krijgen te Hesepe op het voormalige Luftwaffe-vliegveld, naast het kampement van het GTMGW. Omdat op het voormalige vliegveld nu een munitiedepot van de Bundeswehr was ingericht werd besloten naar een alternatieve locatie uit te wijken: Borgholzhausen[1].
De late keuze voor de locatie Borgholzhausen had als consequentie een achterstand in het realiseren van de faciliteiten. In januari 1963 kwamen de operationele locaties gereed. Er was echter nog geen legeringskamp, het squadron werd daarom gehuisvest in de Britse Moss Bank Barracks te Bielefeld. Op 8 juli 1963 werd het squadron operationeel (maar met nog maar twee secties) aangeboden aan de NAVO. In september 1963 was ook het legeringskamp gereed. Op 1 augustus 1964 werd het squadron omgedoopt tot 120Sq.
In maart 1967 arriveerde het D-team van het 509th US Army Artillery Detachment als custodians voor de nucleaire warheads, op 27 juni 1968 arriveerden de nucleaire ladingen. Op 15 mei 1975 ging 120Sq over van 1GGW naar het nieuw opgerichte 12GGW. In de zomer van 1982 werd bekend dat 12GGW zou worden opgeheven, te beginnen met 120Sq. Op 31 maart 1983 vond de laatste crewdrill plaats onder leiding van de squadroncommandant, daarna werd de spanning van het systeem afgeschakeld.
Met de oprichting van GGWDP werd ook een opleidingssquadron geformeerd. Op 1 januari 1996 werd dit squadron tot 120Sq hernoemd. 120Sq verzorgde alle wapensysteemgerelateerde operationele opleidingen, alsmede de rijopleidingen. Op 1 januari 2002 werd 120Sq gedeactiveerd.
ASP-scores
1961 |
76,90% |
1962 |
94,30% |
1963 |
94,80% |
1964 |
93,10% |
1965 |
|
1965 |
|
1966 |
|
1967 |
73,10% |
1968 |
73,80% |
1969 |
71,00% |
1970 |
87,05% |
1971 |
95,50% |
1972 |
89,30% |
1973 |
95,81% |
1974 |
96,13% |
1975 |
93,95% |
1976 |
95,50% |
1977 |
98,15% |
1978 |
98,25% |
1979 |
99,25% |
1980 |
97,65% |
1981 |
95,45% |
1982 |
97,50% |
|
|
Commandanten 120Sq
Kap |
W.A.A.J. |
Van Loon |
15 feb 1960 |
- |
? |
Kap |
|
Hagoort |
? |
|
? |
Maj |
M.G. |
Krul |
? |
- |
15 nov 1963 |
Kap |
F.J. |
Koot |
15 nov 1963 |
- |
14 jul 1967 |
Maj |
J.A. |
Burghoorn |
14 jul 1967 |
- |
21 jul 1972 |
Kap |
J. |
Janzen |
21 jul 1972 |
- |
8 apr 1975 |
Maj |
P.C. |
Bakker |
8 apr 1975 |
- |
1 mrt 1977 |
Kap |
R.F.B. |
Beukinga |
1 mrt 1977 |
- |
27 jun 1979 |
Maj |
S. |
Stolk |
27 jun 1979 |
|
25 jul 1980 |
Maj |
E.H. |
Wemmerslager |
25 jul 1980 |
- |
31 mrt 1983 |
Maj |
W.J.A.E. |
Heesbeen |
31 dec 1995 |
- |
23 sep 1996 |
Kap |
R.T.L. |
Bakx |
1 sep 1996 |
- |
10 jul 2000 |
Kap |
K.L. |
Arnold |
10 jul 2000 |
- |
1 jan 2002 |
Link naar foto's 120Sq
Link naar Squadron dagboeken
Geraadpleegde bronnen:
- R. Nederlof: Blazing Skies (2002), Sectie Luchtmachthistorie/Sdu, ISBN 90 12 09678 2
- Q. van der Vegt: Take-off (2013), Nederlands Instituut voor Militaire Historie/Boom, ISBN 9789461055705
- P.E. van Loo, S. Maaskant, D. Starink en Q. van der Vegt: Verenigd op de grond, daadkrachtig in de lucht (2017), Nederlands Instituut voor Militaire Historie/Boom, ISBN 9789089537027
- R. van Leeuwen: De lach en de traan bij het 120Sq (2001), Korps Luchtmachtstaf
- Squadron dagboeken 120Sq (NIMH)